“Wanneer een chauffeur hier bij ons aan de balie staat om goederen in te laten klaren laat ik vallen waar ik op dat moment mee bezig ben en krijgt dat voorrang. Hierbij gaat het om zendingen op een trailer die meestal vanuit Tunesië via Marseille of uit het Verenigd Koninkrijk via Calais de Europese Unie binnengekomen en naar een ontvanger in Nederland moeten. De goederen zijn met een T1, een transitdocument, door Frankrijk en België vervoerd en moeten nu in Nederland worden ingeklaard, lees: officieel worden geregistreerd en toegelaten. Maar dat kan pas als de chauffeur zich daadwerkelijk hier met de goederen meldt. Hoe sneller dit vervolgens is afgerond, hoe sneller de chauffeur door kan naar de ontvanger. En soms gebeurt het dat de Douane ter plekke een fysieke controle wil uitvoeren op de goederen, dan moeten we daar op wachten.”
“Zendingen van en naar landen waarvoor handelssancties gelden, zoals Libië en Irak, kunnen voor veel werk zorgen. Daarbij moet worden uitgesloten dat het om militaire goederen gaat (en daar valt veel onder: ook computerchips kunnen bijvoorbeeld voor militaire doeleinden worden gebruikt) en ze niet onder een bepaalde wetgeving vallen. Elke goederencode die is opgegeven bij een product moet dan ook worden uitgeplozen.”