Topdrukte bij WA Customs door Brexit

maandag 22 maart, 2021

[oorspronkelijke publicatie: Regio in Bedrijf]

De douane-expediteur zorgt dat u niet stil komt te staan

Welke enorme invloed Brexit heeft op de transport en logistiek is vooral goed te merken bij diegenen die zich in het hart van de sector bevinden: de douane-expediteurs. Bij WA Customs in Breda weten ze er alles van; het is topdrukte op kantoor. Gelukkig was de douanespecialist goed voorbereid en waren de klanten dat, dankzij een gedegen voorlichtingscampagne, ook.

Dat de Brexit voor extra werk zou gaan zorgen was vanaf het begin al duidelijk voor Benny van Laerhoven, directeur van WA Customs. De vraag was alleen: hoeveel extra werk? “De nasleep van het referendum was natuurlijk lang,” vertelt Benny. “Het hele proces ging gepaard met een hoop gesteggel. Daardoor was het lange tijd lastig om onszelf en onze klanten voor te bereiden op wat er zou gaan komen. Wel ben ik al vrij vroeg oriënterende gesprekken gaan voeren met klanten van wie ik wist dat ze handelden met het Verenigd Koninkrijk. Zo konden we in kaart brengen wie er later in elk geval onze hulp nodig gingen hebben.”

Een goede voorbereiding

Ook stak Benny zelf de Noordzee over. “Alles wat vanuit Nederland naar het VK gaat moet daar ook weer worden ingeklaard. Ik vond het belangrijk om kennis te maken met douaneagenten aan die kant van het water, zodat we onze klanten gericht naar een betrouwbare partij kunnen verwijzen.” Een andere belangrijke zet was de ontwikkeling van het YourCustoms platform, waarmee bedrijven zelf online hun exportdocumenten kunnen aanmaken. “Al vlak na het referendum zijn we begonnen met de ontwikkeling van YourCustoms. We wilden een portal waarmee klanten heel eenvoudig zelf de administratieve taken die nodig zijn voor een exportaangifte kunnen uitvoeren. Daarmee kan een bedrijf dat regelmatig handelt met het VK veel tijd en geld besparen.”

Ondernemers voorlichten

Nadat de einddatum van de overgangsregeling tussen het VK en de Europese Unie was bepaald ging definitief de knop om bij WA Customs. “Vanaf dat moment zijn ons vooral gaan richten op voorlichting.” Bestaande en potentiële klanten werden aangeschreven om ze te informeren over het extra werk dat waarschijnlijk bij hun zending zou komen kijken. Voor de boomkwekerijsector, die rond Hazeldonk en Breda zeer aanwezig is, werden speciale voorlichtingsdemo’s gegeven over de YourCustoms portal . “We wisten al snel dat er voor boomkwekers veel extra werk aan zat te komen,” aldus Benny. “Elke zending moet gekeurd worden voordat deze naar het VK mag. Voor iedere soort moet de juiste documentatie zijn bijgevoegd. Als er ook maar iets niet in orde is dan komt de lading bij de grens stil te staan en dat is wel het laatste wat je wil.”

Stilstand is te voorkomen

Inmiddels is het voorjaar 2021 en bij WA Customs heerst topdrukte. “En dat komt door de Brexit ja,” beaamt Benny. “Maar dat betekent dat onze voorlichtingscampagne effect heeft gehad: bedrijven weten dat hun goederen echt alleen de grens over komen met correcte papieren. Het lastige is alleen dat voor bijvoorbeeld plantgoed de vereisten nog regelmatig wijzigen. Dat levert nog meer extra werk op en zorgt voor irritaties bij de exporteurs omdat ze steeds andere vragen voorgeschoteld krijgen waar ze ook niet altijd een antwoord op hebben.”
Transporten die onverhoopt toch stil komen te staan zijn van bedrijven die zich niet goed op de nieuwe situatie hebben voorbereid. “Zo is er al een zending teruggestuurd naar het VK omdat niet de juiste documenten waren opgemaakt. En het gebeurt weleens dat een vracht geblokkeerd wordt omdat er in het VK geen partij is geregeld die de formaliteiten organiseert. Zonde, want met een goede voorbereiding kunnen dat soort dingen gewoon voorkomen worden.”

 

Vragen? Neem contact met ons op